دسته‌بندی نشده

کاربرد ماژول فیبر نوری

کاربرد ماژول فیبر نوری-وب سایت آوان

کاربرد ماژول فیبر نوری

برای پی بردن به کاربرد ماژول فیبر نوری تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. ماژول فیبر نوری که تحت عنوان SFP(small form-factor pluggable) شناخته می‌شود، در واقع در یک پورت SFP بر روی یک سوئیچ اترنت یا مبدل رسانه قرار می‌گیرد. بدین وسیله تبدیل یکپارچه سیگنال‌های دیجیتال به سیگنال‌های نوری را برای انتقال و دریافت داده تهسیل می‌شود. ماژول فیبر نوری در واقع گیرنده نوری کوچکی است که هم برای ارتباطات داده و هم برای برنامه‌های ارتباط از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین از طریق استفاده ازماژول فیبر نوری می‌توان مسیر انتقال اطلاعات را ده‌ها کیلومتر افزایش داد. از مهمترین کاربردهای ماژول فیبر نوری، انتقال  داده‌ها است و ماژول فیبر نوری بیشتر مرتبط با تلفن‌های همراه و رادیوهای دو طفه و تجهیزاتی هستند که نیاز به تقویت سیگنال دارند. کاربرد ماژول فیبر نوری-وب سایت آوان

ماژول فیبر نوری چیست؟

ماژول فیبر نوری یک رابط شبکه در ابعاد کوچک است که قابلیت اتصال سریع برای اپلیکیشن‌های دو برنامه و انتقال داده از راه دور را فراهم می‌کند. فاکتور شکل ظاهری ماژول نوری و رابط الکتریکی آن توسط یک توافق نامه چند منظوره (MSA)  مشخص شده است. یک رابط SFP بر روی سخت افزار شبکه، یک رابط مدولار را در اختیار دستگاه قرار می دهد که کاربر می تواند به راحتی با استانداردهای مختلف شبکه فیبر نوری و مس سازگار شود.  این قالب بسیار محبوب در صنعت می‌باشد. ماژول فیبر نوری چیست؟-وب سایت آوان

چگونگی عملکرد ماژول فیبر نوری

  • ماژول فیبر نوری به طور عمده با کابل‌های مسی یا فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ماژول فیبر نوری معمولا با کابل‌های سیمپلکس و همچنین کابل فیبر نوری دو حالته Multimode یا Singlemode  سازگار می‌باشد.
  • ماژول فیبر نوری موجب تسهیل ارتباط سریع بین اجزای شبکه مانند روترها و سایر دستگاه‌ها و سوئیچ‎ها می‌شوند.
  • فرم کوچک ماژول فیبر نوری برای مناطقی که دور از دسترس هستند مناسب می‌باشند.
  • ماژول‌های فیبر نوری از نسخه‌های جدیدی از SFP ساخته شده‌اند که دارای سرعت بسیار بالا تا Gbps 10 می‌باشند.
  • ماژول‌های فیبر نوری از طول موج‌های چند حالته تا 1310 نانومتر پشتیبانی می‌کند.
  • ماژول‌های فیبر نوری از طول موج‌های Singlemode تا 1550 نانومتر پشتیبانی می‌کند.

کاربرد ماژول فیبر نوری:

کاربرد ماژول فیبر نوری بسیار گسترده است و مهمترین کاربرد آن انتقال داده با کیفیت عالی و سرعت بالا است. چرا که ماژول فیبر نوری با استفاده از نور کار می‌کند و سرعت نور بسیار بسیار بالاتر از سرعت برق و امواج است، بنابراین می‌توان با استفاده از ماژول فیبر نوری روند کارها را سرعت و بهبود بخشید. بعلاوه ماژول فیبر نوری بسیار مقرون به صرفه است و در مقیاس کلان استفاده از ماژول‌های فیبر نوری هزینه‌های ارتباطی را در مدت زمان طولانی کاهش می‌دهد. بعلاوه می‌توان گفت با استفاده از ماژول فیبر نوری، ارتباطات شبکه و زیر ساخت کیفیت و کارایی بیشتری دارند. دستگاه‌هایی که بیشتر از ماژول فیبر نوری استفاده می‌کنند عموما تجهیزاتی هستند که نیازمند تقویت سیگنال‌های خود توسط ماژول فیبر نوری می‌باشند. این دستگاه‌ها شامل روتر، سوئیچ در شبکه‌ها، تلفن‌های همراه، تجهیزات وایرلس، رادیوهای دو طرفه و غیره می‌باشند. بنابراین جهت دریافت و ارسال اطلاعات با سرعت بسیار بالا و در مسیرهای طولانی بهترین گزینه استفاده از ماژول فیبر نوری می‌باشد. کاربرد ماژول فیبر نوری:-وب سایت آوان جهت انتخاب ماژول فیبر نوری مناسب باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. از جمله بررسی سازگاری ماژول فیبر نوری با کابل و پورت سوئیچ، اطمینان از مطابقت ماژول با استانداردهای IEEE، تعیین فاصله و مصافتی که باید طی شود، برآورد دمای کارکرد در برنامه مورد نظر خود و محافظت در برابر تخلیه الکتروستاتیک که متناسب با آن‌ها ماژول مناسب انتخاب شود.

طبقه بندی ماژول فیبر نوری:

طبقه بندی ماژول‌های فیبر نوری اغلب بر اساس قابلیت‌های سرعت می‌باشد. سرعت انتقال برای بیشتر ماژول‌های فیبر نوری 1 گیگابیت است، اما نسخه‌های جدیدتر مانند SFP+  سرعت انتقال بیشتری (10 تا 25 گیگابیت) دارند. فرستنده و گیرنده های SFP با انواع مختلف فرستنده و گیرنده در دسترس هستند. این موضوع موجب می‌شود تا هر کاربر قدرت انتخاب داشته باشد و بتواند گیرنده مناسب را برای هر لینک انتخاب کند تا از انواع فیبر نوری موجود به طور مثال فیبر تک حالته یا فیبر چند حالته، دسترسی نوری مناسب را تامین کنند. ماژول‌های فیبر نوری SFP در طبقه‌بندی‌های مختلف در دسترس می‌‌باشند. این طبقه‌بندی‌ها شامل:
  1. SFP1Gbit/s5 and: این نوع ماژول فیبر نوری به نوبه خود به چند دسته تجاری طبقه بندی می‌شود. اختصارات مخصوص به ماژول‌های فیبر نوری این دسته شامل SX، LX، ZX، EX  می‌باشد. ماژول فیبر نوری نوع SX طول موج کوتاه چند حالته ۸۵۰ نانومتر را نشان می دهد. ماژول فیبر نوری نوع LX در طول موج 1310 نانومتر کار می‌کند و توانایی پشتیبانی کردن تا 10 کیلومتر فاصله را دارند. ماژول فیبر نوری ZX  در طول موج 1550 کار می‌کند و قابلیت پشتیبانی تا فاصله 80 کیلومتر را دارد. ماژول فیبر نوری نوع EX در طول موج 1310 نانومتر کار می‌کند و توانایی پشتیبانی کردن تا فاصله 40 کیلومتر را دارند.
  2. SFP10+Gbit/s: جدیدترین نسخه ماژول فیبر نوری که فرم پیشرفته SFP است تحت عنوان +SFP شناخته می شود. این نسخه می‌تواند از سرعت داده‌ها تا 12 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. این نوع ماژول فیبر نوری محبوب‌ترین در صنعت شبکه می‌باشد. ماژول فیبر نوری +SFPبه دو نوع تقسیم بندی می‌شود. این دو نوع شامل محدود و خطی می‌باشند. ماژول محدود تقویت کننده سیگنال جهت شکل دادن مجدد سیگنال‌های دریافتی تخریب شده هستند. ماژول خطی با استانداردهای پهنای باندِ کم استفاده می شوند.
  3. 25SFP28Gbit/s: این نوع ماژول فیبر نوری یک رابط ۲۵ گیگابایت بر ثانیه است که از ۱۰۰ گیگابیت اینترنت تکامل یافته است و معمولا با خطوط ۴*۲۵ گیگابیت بر ثانیه پیاده سازی می شود. این نوع ماژول با هر یک از اتصالات نوری و یا مسی می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.
“اوان نت”  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *