دسته‌بندی نشده

انواع شبکه ها در سیسکو

انواع شبکه ها در سیسکو-avannetwork.net

شبکه های سیسکو انواع متفاوتی را شامل می شوند و همچنین برای کاربردهای متفاوتی نیز طراحی شده‌اند. در این مقاله ما می خواهیم راجب انواع شبکه ها در سیسکو با هم صحبت کنیم. سوییچ های Nexus برای دیتاسنترها و سوئیچ های کاتالیست برای شبکه های محلی و همچنین سوئیچ های سیسکو  Catalyst خود را همواره با قابلیت‌های جدید و کارایی بیشتر، Density  بیشتر و قیمت کمتر به بازار عرضه می نماید.

شبکه های سیسکو دارای ویژگی‌هایی زیادی چون امنیت ، قابل توسعه و دسترس‌پذیر بودن، کارایی بالا ، هستند.

سوئیچ با پیکربندی ثابت

سوئیچ با پیکربندی ثابت fixed configuration switch است که به عبارت دیگر به آن، سوئیچ fixed نیز گفته می‌شود.

یکی از پر طرفدارا ترین سوییچ ها، سوئیچ Fixed در بازار می باشد. انواع شبکه ها در دسته فیکس، و تعداد پورت های ثابت ۸ ،۱۶و ۲۴ پورت و … در انواع شبکه ها مورد استفاده می باشند.

 

سوئیچ با پیکربندی ثابت-avannetwork.netانواع شبکه ها در سیسکو با پیکربندی ثابت عبارتند از:

  1. Cisco Catalyst 2960 Series
  2. Cisco Catalyst 2960-S Series
  3. Cisco Catalyst 3560 Series
  4. Cisco Catalyst 3560-E Series
  5. Cisco Catalyst 3560-X Series
  6. Cisco Catalyst 3750 Series
  7. Cisco Catalyst 3750-E Series
  8. Cisco Catalyst 3750-X Series
  9. Cisco Catalyst 4900 Series
  10. Cisco Catalyst 2975 Series

سوئیچ ماژولار سیسکو

سوئیچ ماژولار برای توسعه و ارتقای شبکه کاربرد دارند اما گران‌تر از سوییچ ثابت هستند با اضافه کردن ماژول امکان افزودن تعداد پورت سوئیچ وجود دارد و استفاده از آنها بییشتر در شبکه‌های سازمانی و انترپرایزها و دیتاسنترها صورت می پذیرد.

سیسکو سوئیچ های ماژولار Catalyst و Nexus کارایی مقیاس پذیر، انعطاف پذیری در پیکربندی و توسعه پذیری بسیار بالا برای کاربرفراهم می نماید. انواع این سوئیچ ها عبارتند از:

  1. Cisco Catalyst 4500 Series
  2. Cisco Catalyst 6500 Series
  3. Cisco Nexus 7000 Series

یکی دیگر از انواع شبکه در سیسکو سوئیچ های غیر مدیریتی  و مدیریتی سیسکو می باشند

سوئیچ های غیر مدیریتی سیسکو

وقتی می‌خواهیم از بین انواع شبکه ها در سیسکو، سوئیچ مناسب را انتخاب نمائیم ، باید به این نکته توجه کنیم که نیاز به کدوم سوئیچ داریم مدیریتی یا غیر مدیریتی. تفاوت اصلی این دو در میزان کنترلی می باشد که بسته به نیاز روی تنظیمات سوئیچ داشته باشیم.

سوئیچ های غیر مدیریتی تنظیماتی برای کانفیگ سوئیچ لازم ندارد و به محض اینکه به برق می زنیم و با روشن شدن آن، کارشان را شروع می نمایند و نیاز به انجام کار خاصی نیست. سوئیچ های غیرمدیریتی مزیتی بزرگ برای شبکه‌های کوچک که فقط نیازهای اساسی را برطرف می گردد.

یکی از بهترین سوئیچ های غیر مدیریتی سیسکو سوئیچ که مصرف برق آن کم قابل نصب در رک در زمینه سرویس‌های ویدئویی مبتنی بر پهنای باند مناسب می باشد به نام

24 Compact 24-Port  Cisco SG112- Gigabit Switch  است.

سوئیچ های مدیریتی سیسکو

سوئیچ های مدیریتی کاملا قابل کانفیگ می باشند و روی کارایی شبکه تاثیرگذار هستند. سوئیچ مدیریتی برای شبکه‌های بزرگ و شبکه‌هایی با برنامه‌های حساس و حیاتی طراحی شده اند و نیاز می باشد.

شبکه های مدیریتی سیسکو امکان تنظیم کردن هر پورت برای منظوری خاص را فراهم می نماید. و یکی از مزیت های که می‌توان گفت این است که سوئیچ های مدیریتی را می توان مدیریت و پیکربندی کنید. کنترل بهتری روی چگونگی انتقال دیتا روی شبکه داشته باشید و روی شبکه‌تان نظارت داشته باشید.بهترین سوئیچ های مدیریتی سیسکو مدل ۲۴ پورتی SG300-10MPP-K9-NA و مدل ۲۸ پورتی SG350-28-K9-NA  هستند. از نام مدل شبکه سیسکو برخی ویژگی‌های آن نمایان می باشد.

سوئیچ های صنعتی سیسکو

یکی از انواع شبکه ها در سیسکو سوییچ های صنعتی سیسکو می باشد که جزو انواع شبکه های سیسکو ماژولار هستند و سوئیچ های صنعتی سیسکو در صنعت و محیط هایی که نیاز به مقاومت بالا دارد استفاده می گردد . مزایای این نوع سوئیچ سیسکو طول عمر بالا، امنیت، کم بودن هزینه‌های عملیاتی است.

سوئیچ های صنعتی سیسکو-avannetwork.netانواع حافظه شبکه ها در سیسکو

انواع حافظه شبکه ها در سیسکو به ترتیب زیر است:

  1. Ram : حافظه رم یکی از حیاتی‌ترین سخت‌افزارهای هر سیستم می باشد. درک ماهیت و عملکرد آن بسیار سودمند و کاربردی امی باشد.
  2. .Ram NV : حافظه ماندگار است، در غالب فایلtext داخل Flash ذخیره می‌شود، در قالب یک حافظه جداگانه در حافظه RAM بالا می‌آید، به آن Nv RAM گفته می‌شود. یعنی خودش یک Process حافظه‌ای را در برگرفته است
  3. Rom : مشخصات دستگاه و پارامترهای Boot دستگاه را نشان می‌دهد در دستگاه‌ها Cisco ، بوت شدن دستگاه را برعهده دارد ، در واقع نشان می‌دهد که IOS دستگاه چیست و از کجا باید شروع به  Load  شدن نماید.
  4. Flash : هم مانند فلش‌های معمولی که داخل دستگاه قرار داده شده است، می باشددر Router های Cisco می‌توانیم این فلش را بیرون آوریم که با این کار،  سیستم بدون سیستم عامل (IOS) می‌باشد.

وقتی که به دستگاه متصل می‌شویم و می‌خواهیم شروع به کار کردن با IOS نمائیم چیزی جلوی ما قرار می‌گیرد به نام  CLI که از طریق آن می‌توانیم دستورهای مربوط به دستگاه را یاداداشت کنیم، هر کاری که در این محیط انجام می‌دهیم، داخل Running Config اتفاق می‌افتد که دستورات را اجرا می‎نماید.

زمانی که دستگاه را خاموش و روشن کنیم این حافظه نیز از بین می رود، مگر در صورتی که دستورات را در فایلی به نام Config.text ذخیره نمائیم. این فایل داخل Flash ذخیره می گردد، هر بار که دستگاه بالا می‌آید محتویات این فایل را روی حافظه RAM آپلود می‌کند و در Running config نمایش داده می گردد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *