دسته‌بندی نشده

انواع رک شبکه

  اجزای رک شبکه؛  لوازم جانبی رک چیست؟-وب سایت آوان

انواع رک شبکه

در این مقاله به بررسی برخی از اطلاعات اولیه در مورد رک شبکه می پردازیم و می بینیم که انواع رک شبکه چیست و چرا به آن نیاز داریم. همچنین دو نوع رک شبکه دیواری و پایه را بررسی خواهیم کرد و به طور مختصر به لوازم جانبی مختلفی که ممکن است در این رک ها استفاده شود نگاه خواهیم کرد.

 

انواع رک

همانطور که گفتیم رک ها انواع مختلفی دارند. در ادامه به معرفی و بررسی انواع رک سرور و شبکه می پردازیم:

 

  رک دیواری

رک های دیواری در سایزهای 2، 4، 6، 9، 12 و 15 یونیت وجود دارد. عمق رک های دیواری 30، 40، 45 و 60 سانتی متر است.

 

رک دیواری کجا استفاده می شود؟  رک دیواری باعث صرفه جویی در فضا می شود و در مکان هایی استفاده می شود که کمبود فضا وجود دارد یا از رک ایستاده نمی توان استفاده کرد. همچنین، در جاهایی که تعداد کمی تجهیزات شبکه وجود دارد، مانند شبکه های خانگی و کوچک، یا تجهیزات لبه ای در رک دیواری قرار می گیرند (مانند جایی که بخشی از شبکه است). تجهیزات لبه تجهیزاتی است که دو شبکه را به هم متصل می کند، به عنوان مثال، اتصال بین دو بخش شرکت و سازمان و کار مسیریابی و فیلترینگ و ..

 

در جلو، یک درب رک وجود دارد که ممکن است فلزی یا شیشه ای باشد. در شیشه باعث می شود دید کافی به رک داشته باشید و بهتر است از شیشه نشکن باشد. همچنین دارای قفل درب برای امنیت فیزیکی است.

 

می توانید پاوریونیت های 3 پورت، 4 پورت و یک فن را روی رک دیواری نصب کنید.

انواع رک-وب سایت آوان

 

  انواع رک دیواری

 

ما دو نوع قفسه دیواری داریم:

 

رک تک بخش

 

دارای یک شیشه در جلو است که باز می شود و سوراخ هایی در بالا یا پایین برای ورود و خروج کابل وجود دارد.

 

رک دو بخش

 

شبیه یک رک تک قسمتی است اما یک قسمت اضافی در پشت دارد. یک پنل روی دیوار نصب شده و کل رک محکم روی آن قرار می گیرد که امکان باز شدن و چرخش 100 درجه و دسترسی به پشت رک را فراهم می کند. این نوع رک مخصوصاً برای سوئیچ هایی که دارای ماژول پشتی هستند مناسب است.

 

تهویه در رک شبکه معمولا از بالا و پایین و کنار رک و از طریق سوراخ ها انجام می شود.

  انواع رک دیواری-وب سایت آوان

 

رک ایستاده

 

رک ایستاده هم برای نصب سرور و هم برای تجهیزات شبکه استفاده می شود. رک در مراکز داده و مکان هایی که تعداد تجهیزات سرور و شبکه زیاد است استفاده می شود. اکثر رک های دیواری دارای رک های ایستاده نیز هستند، با این تفاوت که رک های ایستاده بزرگتر هستند و روی زمین قرار می گیرند و ممکن است دارای چرخ ها و پایه های ضد زلزله نیز باشند. با چرخ ها می توانید رک و رک سرور را جابجا کنید یا 360 درجه بچرخانید.

 

رک های دیواری در اندازه های 12، 14، 18، 22، 24، 30، 36، 42، 44 و 47 واحد وجود دارد. عمق رک های دیواری 60، 80 و 100 سانتی متر است.  بنابراین می تواند وزن سنگین تجهیزات، به عنوان مثال، 500 کیلوگرم را تحمل کند.

 

امکان نصب یک تا چهار فن و نصب یک ماژول پاور با تعداد پورت های زیاد مانند 8 پورت و 9 پورت وجود دارد.

رک ایستاده یا کامل و آماده است یا به صورت ماژول است و در محل مشتری مونتاژ می شود.

 

رک ایستاده-وب سایت آوان

رکمونت چیست؟

 

recent دستگاهی است که می توان آن را داخل رک نصب کرد.  این دستگاه می تواند سرور، روتر، سوئیچ و سایر دستگاه های شبکه باشد.

 

  اجزای رک شبکه؛  لوازم جانبی رک چیست؟

 

رک سرور و رک شبکه از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و ممکن است نام هر قطعه بسته به سازنده متفاوت باشد، اما از نظر ساختار شبیه به هم هستند و کاربرد یکسانی دارند.

 

در ادامه به تشریح کلی اجزای رک شبکه می پردازیم.

 

  1. قاب اصلی 

 

قاب اصلی رک است که با جوش و پیچ کردن ستون ها و صفحات تولید می شود. این فرآیند استحکام رک شبکه را در برابر ضربه و زلزله تعیین می کند.

 

  1. راه آهن نصب

 

ریل نصب برای قرار دادن سرور rackmount در داخل رک استفاده می شود و ممکن است قاب نصب نیز نامیده شود. روی ریل نصب سوراخ هایی وجود دارد که برای نصب تجهیزات استفاده می شود.

 

  1. درب رک

 

از نظر امنیت نصب درب ورودی الزامی است. درب رک به نام درب بسته دارای قسمتی شیشه ای است که در داخل رک دیده می شود به طوری که نیازی به باز کردن کل درب رک نیست. در این نوع رک باید از فن برای تامین تهویه مطبوع استفاده شود.

 

در رک که درب باز نامیده می شود دارای سوراخ هایی بر روی در است که هوای گرم را جابجا می کند تا هوای گرم داخل رک باقی نماند. این نوع رک بیشتر در مراکز داده استفاده می شود.

 

درب عقب رک درب عقب مانند درب جلو است، اما لزوماً نوع یکسانی ندارند، به عنوان مثال ممکن است درب جلو تک در و درب عقب دو درب باشد.

 

  1. پانل جانبی دیوار رک

 

دیوارهای راست و چپ رک توری را پانل های جانبی می گویند و انواع مختلفی دارد. نوع دیوار رک را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

 

  1. سقف رک یا پانل بالا

 

سقف رک مانند دیوار رک دارای انواع مختلفی مانند باز یا سوراخ دار برای کابل کشی می باشد. در مدل درب بسته، باید محل نصب فن وجود داشته باشد تا جریان هوا از پایین به بالا برقرار شود.

  اجزای رک شبکه؛  لوازم جانبی رک چیست؟-وب سایت آوان

 

  1. پایه قفسه کف

 

متداول ترین رک پایه برای افزایش مقاومت در برابر زلزله است. به طور معمول، رک شبکه و رک سرور نیازی به پایه ندارند.

 

  1. پایه و چرخ

 

رک های ایستاده ممکن است چرخ داشته باشند. اما معمولا پایه هایی دارند که برای نگه داشتن رک در جای خود یا تنظیم آن بر روی سطوح ناهموار استفاده می شود.

 

اگر از چرخ‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر در رک استفاده شود، می‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند و می‌تواند مسافت‌های طولانی‌تری را حرکت دهد.

 

اگر چرخ روی رک های دیواری نصب شده باشد، میتوان آن را به صورت ایستاده روی زمین، به عنوان مثال زیر میز قرار داد.

 

  1. قفل امنیتی و قفل

 

امنیت رک تنها منجر به قفل شدن آن نمی شود. ابزار و لوازم جانبی برای تامین امنیت بیشتر و نظارت بر آن وجود دارد.

 

  اجزای رک شبکه؛  لوازم جانبی رک چیست؟-وب سایت آوان

 

سخن نهایی

 

به طور کلی رک شبکه یکی از اعضای مهم و تاثیرگذار در انواع شبکه ها از شبکه های خانگی گرفته تا شبکه های حرفه ای می باشد. همچنین به طور گسترده در سیستم های کابل کشی سازمان یافته استفاده می شود. در صورت استفاده از رک شبکه، تجهیزات شبکه در ایمنی و نظم بهتری قرار می گیرد و در برابر انواع مختلف عوامل فیزیکی یا انسانی محافظت می شود. همچنین طول عمر تجهیزات شبکه را افزایش داده و از آن در برابر رطوبت، ضربه، فشار و دما محافظت می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *